SPACE 2010 - 8. ročník Medzinárodného festivalu

7. – 9. október 2010,  Štúdio 12, Jakubovo nám. 12, Bratislava

štvrtok, 7. októbra o 18:00 h
Iršai hrá Iršaia
program:
- Jevgenij Iršai Schönberg Variations (Air with 30 Variations) (2002 – 2009)
  (1951)   pre klavír a elektrický klavír (syntetizátor) s nahrávacím pásmom - premiéra

účinkujúci:
Jevgenij Iršai klavír, elektrický klavír (syntetizátor)

Vedeli ste, že Jevgenij Iršai je aj výborným klaviristom? Prvý koncert festivalu patrí medzi výnimočné hudobné udalosti na Slovensku. Iršaiova skladba Schönberg Variations vznikala takmer sedem rokov a jej premiéru si môžete vypočuť v podaní samotného autora. Dielo je inšpirované Schönbergovou esejou Nová hudba, zastaralá hudba, štýl a idea a zároveň tvorí analógiu ku Goldbergovským variáciám Johanna Sebastiana Bacha.

štvrtok, 7. októbra o 19:30 h
It’s Gonna Rain
program:
- Steve Reich  Violin Phase (1967)
  (1936)   pre husle a mg pás
- György Ligeti Sonáta pre violu (1991 – 1994)
  (1923 – 2006)
- Steve Reich  It´s gonna rain (1965)
  pre mg pás
- György Ligeti  Sonáta pre violončelo (1948 – 1953)
- Steve Reich  Cello Counterpoint (2003)
  pre violončelo a mg pás
 
účinkujúci:
David Danel (CZ)  husle
Julián Veverica  viola
Jozef Lupták  violončelo

Koncert má názov podľa jednej z najhranejších skladieb Stevea Reicha. Hlavnou hviezdou večera bude okrem Davida Danela, Juliána Vevericu a Jozefa Luptáka magnetofónový pás. Po prvýkrát na Slovensku si budete môcť vypočuť skladby Steva Reicha Violin phase pre husle a magnetofónový pás a Cello Counterpoint pre violončelo a magnetofónový pás. Ligetiho sonáty pre violu sólo a violončelo sólo patria svojou náročnosťou medzi najobťažnejšie diela literatúry 20. storočia pre tieto nástroje. Namiešali sme pre vás výnimočný koktail akustiky, elektroniky, klasiky a experimentu.
 
piatok, 8. októbra o 18:00 h
Okolo sveta
program:
- Vladimír Bokes  Musique triste op. 68 (1998)
  (1946)    pre sláčikové trio
- Helmut Lachenmann  Pression für einen Cellisten (1969/1970)
  (1935)    
- Jozef Podprocký   Expresie op. 6 (1966) – výber
  (1944)    pre husle a violu
- Luciano Berio Les mots sont allés… “Recitativo” (1978)
  (1925 – 2003)   pre violončelo sólo
- Jorge Sánchez-Chiong  Crin (1996/1997)
  (1969)    pre husle sólo   
- Iannis Xenakis   Ikhoor (1978)
  (1922 – 2001)   pre sláčikové trio

účinkujúci
Peter Mosorjak  husle
Peter Zwiebel  viola
Andrej Gál   violončelo

Zaujímavý výlet do súčasného hudobného sveta ponúkne komorné zoskupenie Quasars Ensemble, tentoraz v zostave sláčikového tria. Najzaujímavejšou časťou koncertu budú nepochybne skladby bardov svetovej avantgardy Iannisa Xenakisa a Helmuta Lachenmanna, ktorí využívajú neobvyklé spôsoby hry na sláčikové nástroje. Skladby predstavené na dnešnom koncerte prvýkrát zaznejú v podaní slovenských interpretov na Slovensku. Lahôdkou je Lachenmannova skladba Pression pre sólové violončelo, introventnejší svet bude zobrazovať intímne a osobne ladená Musique triste významného slovenského skladateľa Vladimíra Bokesa. Netradičné bude aj uvedenie skladby Crin venezuelsko-čínskeho skladateľa žijúceho vo Viedni Jorge Sánchez-Chionga, využívajúcej prvky recitácie počas hry.
 
piatok, 8. októbra o 19:30 h
Radical Cut
program:
- Igor Stravinskij    Trois pièces faciles (1915)
  (1882 – 1971)    pre štvorručný klavír
- Igor Stravinskij    Cinq pièces faciles (1917)
  pre štvorručný klavír
- Marek Piaček    Ragtime (2004)
  (1972)     pre štvorručný klavír
- Jevgenij Iršai   Radical Cut (2005)
  (1951)     pre štvorručný klavír
- J. S. Bach/György Kurtág Aus tiefer Not schrei ich zu dir (BWV 687)
  (1685 – 1750) / (1926)  In memoriam Joannis Pilinszky
- György Kurtág    Játékok IV. (1973 – )
- J. S. Bach/ György Kurtág  Alle Menschen müssen sterben (BWV 643)
- György Kurtág    Játékok IV.

účinkujúci:
Andrea Bálešová  klavír
Ivan Šiller   klavír

Špeciálne klavíru sme sa tento rok rozhodli venovať na festivale tri koncerty. Po premiérovom úvode je druhý koncert určený milovníkom skladieb pre štvorručný klavír. Ivan Šiller a Andrea Bálešová uvedú program, ktorý úspešne nahrali na svoje debutové CD. Názov Radical cut nesie aj jedna zo skladieb Jevgenija Iršaia, ktorý sa o nej vyjadril takto: „Nie je to vlastne ani skladba, ale skôr zapísaná improvizácia. Keď tam niekto nájde logiku alebo racionálny postup, jediné vysvetlenie pre mňa je, že sa tam dostali bez môjho vedomia – spontánne, alebo silou zvyku.“
 
piatok, 8. októbra o 20:30 h
Kráľovná noci
program:
- Béla Bartók Falun (1924) (Dedinské scény)
  (1881 – 1945) pre ženský hlas a klavír
- Béla Bartók Tíz magyar dal énekhangra és zongorára (1906) – výber
  (Desať maďarských piesní pre spev a klavír)
- György Kurtág  József Attila-Töredékek, op. 20 (1981 – 1982)
  (1926)   (Attila József-Fragmenty) / 20 piesní pre soprán sólo
- John Cage   Aria (1958)
  (1912 – 1992)  pre hlas sólo

účinkujúci:
Helga Varga-Bach soprán
Ivan Šiller   klavír

Jedinečný spevácky recitál Helgy Varga-Bachovej s áriou a piesňami. Helga je známa predovšetkým svojim záujmom o starú hudbu. Zároveň však upútala pozornosť odbornej verejnosti aj interpretáciou Cageovej Arie. Na festivale prvýkrát vystúpi s uceleným programom súčasnej hudby, ktorý kladie na speváka vysoké nároky. Oproti sebe stoja Kurtágova precíznosť v notovom zápise a pokynoch pre interpreta, a Cageova grafická partitúra, ktorá speváčke len naznačuje smer a veľký priestor ponecháva na jej kreativitu a schopnosti. Koncert aký sa u nás len tak nenájde.
 
sobota, 9. októbra o 18:00 h
Sonáta
program:
- Charles Ives Sonata No. 4 “Children’s Day at the Camp Meeting” (1911 – 1916)
  (1874 – 1954)  pre husle a klavír  
- Charles Ives  Piano Study No. 21 “Some Southpaw Pitching”
  Piano Study No. 22 “Andante maestoso–Allegro vivace”
  (1918 – 1919) / pre klavír
- Leoš Janáček  Sonáta (1914, rev. 1916 – 1922)
  (1854 – 1928) pre husle a klavír
- Anton Webern Vier Stücke, op. 7 (1910)
  (1883 – 1945)  pre husle a klavír
- Charles Ives  Sonata No. 3 (1914)
  pre husle a klavír 

účinkujúci:
David Danel husle
Ivan Šiller  klavír

Úvod záverečného dňa festivalu bude patriť klasikom hudby 20. storočia. Charles Ives stále patrí medzi málo hrávaných, ale pritom najoriginálnejších skladateľov. Igor Stravinskij sa o ňom vyjadril ako o človeku, ktorý výrazne predbehol svoju dobu. Mnohé jeho skladby majú mimoriadne experimentálneho ducha, až vzniká dojem, akoby Ives ani nepočítal s tým, že by mohli niekedy byť uvedené. Klavirista a nadšený propagátor Ivesovej hudby Ivan Šiller bude sprevádzať významného českého huslistu Davida Danela, zakladateľa a umeleckého vedúceho ensemblu Prague Modern. Amerického priekopníka doplnia stredoeurópski autori sonát pre husle a klavír, Leoš Janáček a Anton Webern.
 
sobota, 9. októbra o 19:30 h
Večer anglickej hudby

program:
- Morgan Hayes   Lute Stop (2003)
  (1973)    pre klavír
- Laurence Crane   20th Century Music (1999)
  (1961)    pre klavír
- Bryn Harrison   I-V (2003)
  (1969)    pre klavír
- Jonathan Powell   Sonata VII (2008)
   pre klavír
- James Erber   Aurora (1988 – 2006)
  (1951)    pre klavír
- Howard Skempton  The Durham Strike (1985)
  (1947)    pre klavír
- Luke Stoneham   Altawhid (2003)
  (1966)    pre klavír
- John White   Sonatas Nos. 95, 138, 164 and 146
  (1936)    pre klavír
- Michael Finnissy   Piano Concerto No. 4 (1978) 
  (1946)    

účinkujúci:
Jonathan Powell  klavír

Keď anglická hudba, tak do detailu anglická. Hosť z Veľkej Británie, klavirista a skladateľ Jonathan Powell uvedie prierez tým najlepším, čo súčasná anglická hudba ponúka. Jonathan spolupracoval s London Sinfonietta, Arditti Quartet a Nicholasom Hodgesom. Po mnohých koncertoch v mestách na celom svete sa prvýkrát predstaví aj v Bratislave, a to s náročným a mimoriadne pestrým repertoárom, v rámci ktorého zaznie aj jeho vlastná skladba. Koncert je treťou chuťovkou pre fanúšikov klavíra, ktorí vedia, čo všetko tento nástroj dokáže.

sobota, 9. októbra o 20:30 h
Ruská duša
program:
- Igor Stravinskij  Faune et bergère op. 2 (1907) – výber
  (1882 – 1971)   (Faun a pastierka)
- Deux mélodies op. 6 (1908)
  (Dve melódie)
- Pastorale (1907)
- Trois poèmes de la lyrique japonaise (1913)
   (Tri piesne na japonskú lyriku)
- Berceuse (1918)
  (Uspávanka)
- Les cinq doigts (1921)
  (Päť prstov) / pre klavír
- Trois petites chansons (1913, upr. 1930)
  (Tri pesničky)
- Pribaoutki (1914)
  (Veselé piesne)
- Berceuses du chat (1916)
  (Mačacie uspávanky)
- Trois histoires pour les enfants (1917)
  (Tri príbehy pre deti)
- Quatre chants russes (1918) – výber
  (Štyri ruské piesne)

účinkujúci:
Silvia Adamíková  spev
Zuzana Biščáková klavír

Z Britských ostrovov sa festival záverečným koncertom vráti späť na kontinent. Druhý spevácky recitál, tentoraz sopranistky Silvie Adamíkovej a klaviristky Zuzany Biščákovej, je zostavený výlučne z piesní Igora Stravinského. Silvia aj Zuzana patrili k oporám Veni ensemblu pri uvedení veľkej skladby Louisa Andriessena De Staat na poslednom ročníku festivalu Melos-Étos v roku 2009. Stravinskij nebol iba významným skladateľom, môžeme ho bez zaváhania nazvať fenoménom, nenapodobiteľným samorastom, ktorý sa objavuje v každom období iba ojedinelo. Jeho výrok najlepšie vyjadruje myšlienku celého festivalu: „Je nemožné, aby človek úplne pochopil umenie minulých epoch a prenikol k jeho zmyslu bez toho, aby chápal súčasnosť a aby sa vedome podieľal na okolitom živote.“

 

Top