KONVERGENCIE | TICKETPORTAL vstupenky na dosah - divadlo, hudba, koncert, festival, muzikál, šport
|
0
Váš nákupný košík je prázdny

Ak máte účet prihláste sa.

Hľadaj
Teraz
Tyzden
Mesiac
3 mesiace
Rok
>>  ÚVODNÁ STRÁNKA>>  TLAČOVÉ SPRÁVY>>  KONVERGENCIE

KONVERGENCIE

Pridané : 17.07.2010 20:17

PROGRAM

20. 9. 2010, 20:00, Dóm sv. Martina - mimoriadny koncert
JAN GARBAREK & THE HILLIARD ENSEMBLE - OFFICIUM NOVUM

The Hilliard Ensemble:
David James – kontratenor
Roger Covey-Crump – tenor
Steven Harrold – tenor
Gordon Jones – barytón
Exkluzívny koncert najlepšieho vokálneho kvarteta súčasnosti The Hilliard Ensemble s jazzovou ikonou, nórskym saxofonistom Janom Garbarekom bude na Slovensku patriť medzi hudobné udalosti roka. Mimoriadne úspešné CD Officium patrí k tým, ktoré v 90. rokoch prepisovali dejiny nahrávacieho priemyslu. Spojenie vokálnych kompozícií stredovekých a renesančných majstrov so saxofónovými improvizáciami sa ukázalo ako nadčasové. Dôkazom je i nový album Officium Novum pre úspešný mníchovský label ECM, obsahujúci adaptácie arménskej hudby, byzantský chorál i stredovekú hudbu, ktorý prídu hudobníci predstaviť v rámci premiérového turné i do Bratislavy na festival Konvergencie. Bonusom budú slovenské premiéry diel estónskeho skladateľa Arvo Pärta a Jana Garbareka.
 

23. 9. 2010, 18:30 h - Design factory, Bratislava / otvárací koncert
MENDELSSOHN – MARTINŮ

Bohuslav Martinů (1890–1959) – Duo č. 1 „3 madrigaly" pre husle a violu H. 313
Sláčikové sexteto H. 224
Felix  Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) – Sláčikové kvinteto op. 87
Interpreti:
Igor Karško, Ivana Pristašová – husle
Vladimir Mendelssohn, Milan Radič – viola
Jozef Lupták – violončelo
Mendelssohn hrá Mendelssohna. Hosťom festivalu Konvergencie bude opäť svetoznámy holandský violista (ale aj skladateľ a vyhľadávaný pedagóg) Vladimir Mendelssohn. V dielach Felixa Mendelssohna-Bartholdyho i jubilujúceho Bohuslava Martinů sa okrem neho predstavia aj slovenskí umelci, ktorí sa svojim talentom presadili v zahraničí:  Igor Karško, Ivana Pristašová, Milan Radič a umelecký riaditeľ Konvergencií, violončelista Jozef Lupták. 

23. 9. 2010, 20:00 h - Design factory- Open air, Bratislava - VSTUP VOĽNÝ
Hommage à Bach I.
CELLO & DANCE – BACH & IMPROVISATIONS
Jozef Lupták – violončelo, elektrické violončelo, hlas a ústne rytmy
Krisztián Gergye (HU) – tanec, choreografia
Improvizačný projekt maďarsko – slovenského dua predstaví inšpirujúce hudobno-tanečné variácie, ktorých hlavnou témou bude hudba zo suit pre sólové violončelo Johanna Sebastiana Bacha. Projekt bol premiérovo s úspechom uvedený minulý rok na partnerskom festivale Konvergencií Arcus Temporum v maďarskej Pannonhalme.

23. 9. 2010, 21:00 h - Design factory, Bratislava / jazzový koncert
JURAJ GRIGLÁK & hostia – JAZZ BASS
Kontrabasista a basgitarista Juraj Griglák patrí k rešpektovaným a vyhľadávaným slovenským jazzmanom. Ako dvadsaťdvaročný si na pódiu Bratislavských jazzových dní spontánne zadžemoval s fenomenálnym Stanleym Clarkom, dnes svoj všestranný talent delí medzi klasickú hudbu v Slovenskej filharmónii a klubové i festivalové pódiá. Konvergencie versus swing & funky...

24. 9. 2010 - Design factory, Bratislava  
BRATISLAVSKÁ NOC KOMORNEJ HUDBY

17:30 h (časť 1) BACH a BERGER – Hudba a pravda
Roman Berger (1930) – Konvergencie I. pre sólové husle
Johann Sebastian Bach (1685―1750) – Ciaconna d mol pre sólové husle BWV 1004
Igor Karško – husle, Milan Paľa – husle
Roman Berger (1930) je jednou z najväčších osobností slovenskej hudby. Nielen ako predstaviteľ silnej skladateľskej generácie avantgardy  60. rokov, ale tiež ako originálny mysliteľ a humanista, ktorý svoje názory na umenie a spoločnosť publikoval knižne i vo viacerých periodikách. Na festivale zaznie prvá skladba z impozantného triptychu s názvom Konvergencie, ktorý vznikol v 70. rokoch 20. storočia. Konvergencie sú „grandióznymi monolitmi, porovnateľnými čo do náročnosti azda len s Bachovými sláčikovými monumentmi,“ napísal o dielach Jaroslav Šťastný. Preto bude koncert k 80. narodeninám Romana Bergera súčasne poctou Johannovi Sebastianovi Bachovi, ktorého 260. výročie úmrtia si hudobný svet tento rok pripomína. 

18:30 h (časť 2) DUMKY A ROMANCE
Antonín Dvořák (1841–1904) – Klavírne trio „Dumky“ op. 90
Dmitrij Šostakovič (1906–1975) – Sedem romancí na básne Alexandra Bloka op. 127
Interpreti:
Margareta Brita Brandt – soprán (SE)
Igor Karško – husle
Nora Skuta – klavír
Jozef Lupták –  violončelo
Šostakovičovo dielo, v ktorom sa predstaví uznávaná sopranistka Margareta Brita Brandt, je intímnou meditáciou o láske a priateľstve v zložitej dobe. Nádherný cyklus piesní na básne Alexandra Bloka vznikol v roku 1967 na podnet violončelistu Mstislava Rostropoviča a jeho manželky sopranistky, ku ktorým sa neskôr pridal i huslista David Oistrach a skladateľ ako klavirista. Dramaturgiu dopĺňa jedno z najpopulárnejších diel Antonína Dvořáka Klavírne trio „Dumky“.
 

20:00 h (časť 3) ZEMLINSKY – SCHÖNBERG
Alexander Zemlinsky  (1871–1942) – Trio pre klarinet, violončelo a klavír op. 3
Arnold Schönberg (1874–1951) – Komorná symfónia op. 9 (úprava Anton Webern)
Interpreti:
Irmgard Messin – flauta (AT)
Ronald Šebesta – klarinet
Ivana Pristašová – husle
Jozef Lupták – violončelo
Nora Skuta – klavír
Skladateľa a dirigenta Alexandra Zemlinskeho (1871–1942), ktorého otec pochádzal zo Slovenska, poznajú znalci klasickej hudby ako umelca, ktorého diela obdivoval Brahms a premiéroval Mahler. Bol tiež učiteľom veľkého novátora Arnolda Schönberga a jeho nasledovníkov Antona Weberna a Albana Berga, no odmietol ich estetiku, pretože hudba podľa neho nemala prekročiť hranice krásy. Úvod Bratislavskej noci komornej hudby ukáže na raritných dielach ako sa počas života týchto umelcov zmenili názory na hudbu. Koncert pre všetkých, ktorí radi objavujú nové hudobné svety.
  

24. 9. 2010, 21:30 h - Design factory, Bratislava
JOHN POTTER & AMBROSE FIELD – BEING DUFAY
John Potter – tenor
Ambrose Field – elektronika
Michael Lynch – video art
Fascinujúce stretnutie minulosti s prítomnosťou ponúkne po The Hilliard Ensemble s Janom Garbarekom aj ďalší projekt z dielne mníchovského vydavateľstva ECM. V programe Being Dufay  sa stretáva hudba renesančného skladateľa v interpretácii vynikajúceho tenoristu Johna Pottera (ex-Hilliard Ensemble) s live electronics skladateľa Ambrosa Fielda, trojnásobného víťaza prestížnej Prix Ars Electronica v rakúskom Linzi. Mystický záver Bratislavskej komornej noci.

25. 9. 2010, 18:00 h - Design factory, Bratislava 
Hommage à Bach II./ FÚGA SLOV A OBRAZOV
J. S. Bach ako ste ho ešte nevideli ani nepočuli
Interpreti:
Miki Skuta – klavír
Daniel Hevier – slovo a maľba
Pocta Bachovi ako spojenie hudby, slova a výtvarného umenia priamo na pódiu. Originálny pohľad na dielo J. S. Bacha prinesú na Konvergencie klavirista Miki Skuta a spisovateľ - performer Daniel Hevier. Hudobné improvizácie renomovaného slovenského klaviristu, oceňovaného bachovského interpreta so slovným sprievodom a voľnými výtvarnými improvizáciami známeho básnika a prozaika sľubujú neobyčajný zážitok.


25. 9. 2010, 19:30, Design factory - open air, Bratislava /
narodeninový koncert
BEZ LADU A SKLADU 25

„Pohoda“ na Konvergenciách – kultová slovenská kapela Bez ladu a skladu oslávi na Konvergenciách sovje 25. Výročie.
Skupina Bez ladu a skladu podobne ako Collegium Musicum priniesla do nášho priestoru originálny pohľad na hudbu a alternatívu voči socialistickej popscéne, ktorá ovplyvnila generácie poslucháčov. Kapelu založili v roku 1985 Peter Kaščák (basa), Richard Rybníček (bicie) a Martin Beďatš (gitara). Neskôr sa k nim pridal Rasťo Kubica (saxofón) a Mišo Kaščák (spev). V 90. rokoch Rybníčka za bicími nahradil Peter Slameň. V roku 1997 však kapela kvôli iným pracovným aktivitám členov ukončila svoju aktívnu činnosť a z rozpadnutej formácie vznikla skupina Neuropa, v ktorej pokračujú Mišo Kaščák, Peter Kohout a Peter Slameň.
Znakom definitívneho konca bolo niekoľko koncertov  v roku 2000. Odvtedy sa kapela dáva dokopy len príležitostne kvôli koncertovaniu na zaujímavých festivaloch a podujatiach.

26. 9. 2010, 15:30 h - Design factory, Bratislava   / koncert pre deti a rodičov
3+1+2+1+1+1+2   / Ivan Šiller a jeho hostia
Hudba je ako skladačka. Niektoré jej diely sú malé, iné zase veľké. Možno ju vyjadriť  tichom či slovom, ale napríklad aj číslami. Ak sa čísel nebojíte, príďte!  V našej skladačke sa za nimi skrýva odveký základ hudby. Opäť sa na vás teší Ivan Šiller so svojimi hosťami – Zuzanou Biščákovou a Ferom Királym.

26. 9. 2010 - Design factory, Bratislava
18:30 h (časť 1) BARTÓK – MARTINŮ

Bohuslav Martinů (1890–1959) – Concertino pre husle, violončelo a klavír H. 232
Béla Bartók (1881–1945) – Divertimento Sz. 113 BB. 118
Interpreti:
Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala (um. vedúci Ewald Danel, husle)
Jozef Lupták – violončelo
Ivan Šiller – klavír
Na rozdiel od inovátora Schönberga hľadali Martinů a Bartók, ktorý prežil časť mladosti v Bratislave,  inšpiráciu pre svoju tvorbu v tradícii a ľudovej hudbe. Brilantné a prístupné opusy klasikov hudby 20. storočia zaznejú v interpretácii orchestra, ktorý nesie meno svojho zakladateľa, legendárneho huslistu Bohdana Warchala. Ako sólisti sa predstavia umelecký vedúci SKO B. Warchala Ewald Danel, violončelista Jozef Lupták a klavirista Ivan Šiller.
 

20:00 h (časť 2) ŠOSTAKOVIČ – DOHNÁNYI „Vojna a mier“
Dmitrij Šostakovič (1906–1975) – Sláčikové kvarteto č. 8 c mol
Ernő Dohnányi (1877–1960) – Sexteto pre klavír, husle, violu, violončelo, klarinet a lesný roh C dur op. 37
Interpreti:
Igor Karško – husle
Vladimir Mendelssohn – viola
Marián Svetlík – husle
Ronald Šebesta – klarinet
Miki Skuta – klavír
Jozef Lupták – violončelo
Skladateľ a klavirista Ernő Dohnányi (1877–1960) patrí k významným bratislavským rodákom, ktorých dielo si Konvergencie radi pripomínajú. Ako interpret bol Dohnányi považovaný za Lisztovho nástupcu, ako skladateľ komornej hudby išiel v Brahmsových stopách. Sexteto C dur op. 37 je skladba z 30. rokov 20. storočia, optimistické dielo ešte nepoznačené vojnou ani skladateľovou emigráciou.  Šostakovičovo Sláčikové kvarteto č. 8 c mol z roku 1960 predstavuje úplný protiklad.  Skladba, označovaná aj ako skladateľov epitaf, bola oficiálne venované obetiam fašizmu a vojny, no je predovšetkým výrazom osobnej tragiky a smútku. Konvergencie ukončí koncert emócií.