Event description
23 Musica Bratislavensis
12. november 2023
Albrechtov dom, Kapitulská 1 o 18:00
Bratislava II
Hudba zo zoznamu Samuela Capricorna 1657
MUSICA AETERNA
Umelecký vedúci Peter Zajíček
Obsadenie:
Peter Zajíček a Michal Klas, husle
Ján Gréner, viola
Michaela Čibová, violončelo
Peter Guľas, spinet
program
Giovanni Battista Buonamente:
Varie Sonate Libr. 5, 1629
Sinfonia prima, Gagliarde, Corrente
Sinfonia seconda, Gagliarde, Corrente
*
Marco Uccelini:
Sonate, Arie et Correnti 1642
Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta
Aria IV á 3 sopra la Ciaccona
Ária V á 3 sopra la Bergamasca
Aria IX á 3 L’emenphrodita.
*
Samuel Capricornus:
Sonate, Arie et Correnti 1642
Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta
Aria IV á 3 sopra la Ciaccona
Ária V á 3 sopra la Bergamasca
Aria IX á 3 L’emenphrodita.
*
Johann Rosenmüller:
Sonatae á 2.3.4. é 5. Stromenti da Arco & Altri, 1682
Sonata Prima á 2
Sonata Settimana á 4
Podujatie finančne podporili Nadácia mesta Bratislavy, Nadácia SPP a Bratislava Staré Mesto.
Vstupenky na www.ticketportal.sk, alebo hodinu pred koncertom na mieste vystúpenia – pokiaľ nebude vypredané.
Bratislava patrila v 17. storočí k najvýznamnejším mestám s kvalitnou hudobnou produkciou v chrámoch. Na hudobné dianie v Bratislave v 17. storočí mali významný vplyv evanjelici, aj keď bohatú hudobnú aktivitu pestovali aj kapitulníci a františkáni. V hudobnom odkaze Samuela Capricorna, evanjelického kantora a učiteľa, má svoje miesto aj inštrumentálna hudba. Je však vo viacerých ohľadoch mimoriadne zaujímavá a umelecky hodnotná. Svedčia o tom aj dve sonáty pre tri melodické hlasy a basso continuo, ktoré boli vydané tlačou spolu s ďalšími štyrmi sonátami pár rokov po Capricornovej smrti, a to hneď dvakrát: v roku 1671 ich publikoval J. C. Bencard pod menom Samuela Capricorna v druhom zväzku zbierky Taffel-Lust-Music, no o rok neskôr sa objavili aj v rámci dvojzväzkovej antológie 24 sonát Prothimia suavissima sive duodena prima/secunda sonatarum selectissimarum, ktorú vydal neznámy vydavateľ. Sonáta in a a sonáta in F reprezentujú dve odlišné koncepcie tvorby tohto životaschopného hudobného druhu. Spomeňme stručne aj ďalších autorov hudby, ktorá bola pestovaná v Bratislave. Marco Uccellini bol husľovým virtuózom a pomerne významne sa podieľal na vývoji husľovej idiomatiky, ktorou sa inšpirovali nemecký majstri ako Schmelzer a Biber. Pracoval v Modene, rozvinul technické možnosti huslí do vysokých polôh. Prvá skladba je akousi poctou Giovannimu Battistovi Buonamentemu a poukazuje na jeho kontakty s františkánskym kolégiom v Assisi, kde v tom čase Buonamente pôsobil. Ciaccona a Bergamasca sú virtuózne variácie na obľúbené basové fundamenty 17. storočia. Giovanni Battista Buonamente bol františkánsky kňaz. Jeho hudobný štýl sa formoval pod vplyvom Rossiho a Monteverdiho. Stal sa cisárskym hudobníkom a skladateľom na dvore vo Viedni, kam priniesol virtuózny koncertantný štýl. Jeho diela sa vyznačujú typickou farebnou harmóniou, figuratívnosťou a vzrušujúcim rytmickým členením. Johann Rosenmüller svojou tvorbou originálne dopĺňa naše prešporské hudobné florilégium
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená !
Ticketportal guarantees the authenticity of tickets
On the Ticketportal website, you always purchase original tickets.
Ticketportal cannot guarantee the authenticity of tickets purchased on secondary marketplaces. Ticketportal is not affiliated with these companies and does not support this method of ticket reselling.
Ticketportal.sk is an online marketplace. You enter into a contract for event participation directly with the organizer, whose details are provided in the shopping cart.
The organizer has committed, under Article 30(1)(e) of EU Regulation 2022/2065, to offering only products or services on the www.ticketportal.sk platform that comply with applicable European Union law.